Monday, April 11, 2011

Cuak giler! Pengalaman seram


  Seperti kebiasaannya aku escape kelas ICT yang entah apa-apa tu, mengarut. Then tunggu kat bus stop sambil baca novel Bumi Cinta. Baca punya baca punya baca, tiba-tiba datang seorang lelaki dalam keadaan tak terurus di bas stop tu sambil naik basikal buruk. Aku pun tengok muka dia, tiba-tiba dia senyum. Meremang giler segala bulu yang ada kat badan aku ni. Bukan apa senyuman dia lain macam sikit & menakutkan. Yelah dah macam penagih lepas tu senyum-senyum pula dengan kita. Siapa tak takutkan?

  So aku mengabaikan saja perasaan itu mungkin perasaan aku je kot, bisik dalam hati. Then menyambung pembacaan aku yang tergendala tadi. Kacau daun betullah mamat ni, orang tengah syok date dengan novel Bumi Cinta. Datang-datang tak bagi salam, mengejut pulak tu. Cis cake betul! Bentak hatiku. Tiba-tiba aku terpandang secara tidak sengaja dia mengeluarkan sebotol minuman keras dari pelastik hitam yang di bawanya. Aku still relaks & belagak cool. Aku terkejut bukan kepalang lagi pabila terlihat dia mengeluarkan setin gam kasut. Nak putus jantung aku tengok benda tu. What the hell with it? Kau nak gam kasut kau kat rumah? What the f***.

  Nak pengsan aku pada ketika itu. Dah sah-sah memang mamat penghisap gam punya orang, sampah masyarakat betul! Aku pun secara perlahan-lahan mengensotkan punggungku menjauhkan diriku dari mamat itu. Semua orang yang ada di bas stop tu cuak giler. Nak-nak aku yang cepat mengelabah ni. Then dia pun memulakan aksinya yang terlampau itu. Pada mulanya dia minum lepas tu dia hidu gam yang di bawanya itu. Aku langsung tak tengok adegan gila itu. Sial lagi keparat punya sampah, sumpah seranaku dalam hati.

  Samua orang dah berpeluh dah time tu, bila-bila je dia boleh bunuh kitaorang kalau dia nak. Oh, tidak menakutkan! Jantung aku berdegup dengan laju ikutkan hati mahu saja aku buka langkah seribu. Sekejap dia minum sekejap dia hidu gam tu tingkah dia sudah seperti orang hilang waras diringi dengan ludah-meludah tanpa henti. Takutnya aku tidak pernah aku berada di dalam situasi seperti itu. Aku memaki di dalam hati pada pemandu bas aku, nak dia segera ambil kitaorang.

  Sesaat di situ bagaikan seribu tahun duduk berdekatan syaitan itu. Pembacaan aku pada Bumi Cinta berantakan total tetapi aku berlagak seperti menghayatinya. Bau-bauan gam di udara menambahkan lagi thrill keadaan. Sial, kalau nak hidu gam bukan kat sinilah jahanam! Pekik aku dalam hati. Kalau kau nak masuk neraka tak payah nak bawa orang lain. Cukup diri kau sendiri meringkuk lagi membusuk kat dalam sana, tambahku lagi. Amarah yang di sulami debaran & ketakutan.Semakin lama semakin tidak waras tindakannya di depan kami. Mengajukan soalan-soalan bodoh bagaikan tidak meepunyai akal fikiran yang sihat. Lalok bersama dunianya.

  Menyampah, jijik, mual & segala perkataan-perkatan yang sewaktu dengannya, begitulah perasaanku terhadap mamat yang sudah pastinya tiada masa depan itu. Orang seperti itu tidak layak hidup di muka bumi ini jika hanya tahu bertuhankan syaitan nafsu serakah. Lebih kurang setengah jam lebih baru bas aku yang tak guna tu sampai ambil kitaorang. Lega tuhan saja yang tahu sedetik lagi bisa mati aku dibuatnya. Tersenyum gembira kami semua tatkala melihat bas itu tiba. Fuhhhh, thank GOD!

  Alhamdullilah, syukur tidak ada apa-apa yang buruk berlaku terhadap kami semua. Aku sempat melihat wajahnya dari bas. Tersenyum-senyum sambil terus menerus menghidu gamnya tanpa henti. Dijadikan seorang makhluk sempurna oleh Tuhan tidak di manfaatkannya langsung malah menjahanamkannya lagi. Tidak bersyukur sungguh si penghidu gam itu. Tiada yang bisa mengubah dirimu ,penghidu gam. Melainkan kau seorang sahaja yang mengubahnya & mendapat pertolongan Tuhan. Semoga kau berubah menjadi kewujudan yang bisa di gelar kehidupan. Demikian bisik hati kecilku ini yang lemah lagi serba-kekurangan ini.

No comments:

Post a Comment

get this
Best Blogger Gadgets